Potrzebujesz pomocy w temacie wpisu? Zadzwoń do nas lub umów spotkanie przez internet
Ochrona sygnalistów – kto obowiązany jest do wdrożenia zmian?
Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki, na których wdrożenie jest czas do 25 września 2024 r. Podstawowym obowiązkiem wynikającym z tej ustawy jest opracowanie procedury zgłoszeń wewnętrznych. Mówiąc w dużym uproszczeniu procedura ma na celu ochronę sygnalisty przed działaniami odwetowymi, na jakie może być narażony w związku z dokonanym zgłoszeniem nieprawidłowości wykrytych w przedsiębiorstwie.
PRZEDSIĘBIORCY OBOWIAZANI DO WDROŻENIA OCHRONY SYGNALISTÓW
Wdrożyć ochronę sygnalistów mają obowiązek:
– biura rachunkowe;
– kantory;
– biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami;
– brokerzy i agenci ubezpieczeniowi;
– firmy pożyczkowe;
– banki;
– parabanki;
– kasyna;
– domy maklerskie.
CO GROZI ZA NIEWDROŻENIE PROCEDURY ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
Zgodnie z art. 58 ustawy o ochronie sygnalistów Kto, będąc odpowiedzialnym za ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny.
Zatem obowiązani przedsiębiorcy, którzy nie zastosują się do wymogu opracowania procedury wewnętrznej lub opracują wadliwą procedurę narażają się na odpowiedzialność z tytułu wykroczenia.
Potrzebujesz pomocy w temacie wpisu? Zadzwoń do nas lub umów spotkanie przez internet