Gdy osoba posiadająca długi rozważa złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, często staje przed dylematem – „od czego zacząć”. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek odnośnie tego, co zrobić przygotowując się do postępowania upadłościowego, a jakich działań zdecydowanie unikać.
Po pierwsze – nie podejmuj pochopnych decyzji
Niejednokrotnie zdarza się, że dłużnicy, mając zamiar ogłosić upadłość konsumencką, postanawiają ochronić część swojego majątku wyzbywając się go najczęściej na rzecz osób najbliższych. Tego rodzaju działanie jest błędne, bowiem zbycie majątku na rok przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest bezskuteczne z mocy prawa. Zatem zbyty w tym czasie majątek i tak trafi do masy upadłości. Co więcej, tego rodzaju działania podlegają ocenie sądu i mogą spowodować wydanie wobec dłużnika negatywnych rozstrzygnięć. Przygotowując się do upadłości konsumenckiej, należy przeanalizować, jakie rozporządzenia w zakresie majątku były w ostatnim czasie dokonywane i ocenić ich wpływ na postępowanie upadłościowe. Wszelkie operacje dotyczące majątku przed ogłoszenie upadłości konsumenckiej, warto konsultować ze specjalistą od spraw upadłościowych, aby pochopnym działaniem nie pozbawić się szansy na oddłużenie.
Po drugie – skompletuj odpowiednią dokumentację
Przygotowując się do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, ważne jest, aby zgromadzić dokumentację dotyczącą stanu zadłużenia. Należy zatem zebrać wszystkie umowy kredytowe, umowy pożyczek, harmonogramy spłat, orzeczenia sądowe (wyroki/nakazy zapłaty/postanowienia/ugody itp.), wezwania do zapłaty, korespondencję od komornika oraz wszelkie inne dokumenty, z których wynika wysokość posiadanego zadłużenia.
Wyczerpujące podanie wszystkich należności jest istotne, bowiem pominięcie niektórych wierzycieli może skutkować wydaniem niekorzystnych rozstrzygnięć w toku postępowania upadłościowego i stanąć na przeszkodzie do uwolnienia się od długów.
Niejednokrotnie zdarza się, że dłużnicy na przestrzeni lat utracili część dokumentacji albo ich długi stały się przedmiotem cesji, albo doszło do zmiany danych wierzyciela na skutek przekształceń podmiotowych. Wszystko powyższe powoduje u dłużnika poczucie zagubienia i obawę przed tym, czy uda mu się zgromadzić niezbędny materiał. Warto w takim przypadku zwrócić się o pomoc do profesjonalisty, który odpowiednio przeanalizuje dokumentację dotyczącą zadłużenia i podejmie czynności zmierzające do ustalenia danych wierzycieli i wielkości zadłużenia, co pozwoli na skuteczne złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.
Po trzecie – opowiedz swoją historię
We wniosku o ogłoszenie upadłości należy wskazać na okoliczności, w jakich powstało zadłużenie. W toku postępowania sąd bada m.in. czy dłużnik świadomie doprowadził do stanu niewypłacalności albo, czy z premedytacją podejmował czynności zmierzające do pokrzywdzenia wierzycieli. Wobec tego odpowiednie i rzetelne opisanie historii dłużnika jest niezwykle istotne. Wśród często spotykanych przyczyn niewypłacalności można wymienić przykładowo: długotrwałą chorobę dłużnika lub osób mu najbliższych, nagłą utratę pracy, śmierć osoby, z którą się dłużnik prowadził wspólne życie albo porzucenie dłużnika przez taką osobę, zainwestowanie oszczędności życia w nietrafione inwestycje albo stanie się ofiarą oszustwa. Okoliczności te mają ogromne znaczenie dla sprawy o ogłoszenie upadłości, dlatego przed złożeniem wniosku o upadłość konsumencką należy odpowiednio przeanalizować wszystkie zdarzenia, które doprowadziły do powstania zadłużenia i należycie opisać swoją sytuację, a także w miarę możliwości poprzeć ją dowodami.
***
Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Jarosiński, Kuliński i Partnerzy świadczy pomoc prawną
w zakresie upadłości konsumenckiej. Prawnicy naszej Kancelarii od lat pomagają Klientom
w przygotowywaniu wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, wspierając ich również
w żmudnym procesie gromadzenia dokumentacji niezbędnej do ustalenia stanu zadłużenia.
Jeżeli masz pytania dotyczące postępowania upadłościowego lub chciałbyś powierzyć swoją sprawę
w ręce doświadczonych prawników jesteśmy do Twojej dyspozycji. Kontakt z Kancelarią możliwy jest pod nr 886 920 792 lub drogą mailową: kancelaria@jk.opole.pl
Potrzebujesz pomocy w temacie wpisu? Zadzwoń do nas lub umów spotkanie przez internet
Wyślij do nas poniższy formularz - odezwiemy się do Ciebie!