Część osób, które mogłyby złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej i uwolnić się od długów, nie decyduje się na zainicjowanie postępowania upadłościowego z obawy przed utratą dachu nad głową. Czy obawy te są uzasadnione?
Faktem jest, że z chwilą ogłoszenia upadłości konsumenckiej upadły traci zarząd nad swoim majątkiem. Wszystkie składniki majątku wchodzą do masy upadłości, a następnie są spieniężane, aby w ten sposób uzyskać środki na zaspokojenie wierzycieli. Nieruchomość nie stanowi w tym przypadku wyjątku, nawet jeżeli jest zamieszkiwana przez dłużnika i jego rodzinę. Jednak nie oznacza to, że w takiej sytuacji cała rodzina trafia na przysłowiowy bruk.
Zgodnie z art. 342a ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe Jeżeli upadły jest osobą fizyczną i w skład masy upadłości wchodzi lokal mieszkalny albo dom jednorodzinny, w którym zamieszkuje upadły, a konieczne jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych upadłego i osób pozostających na jego utrzymaniu, z sumy uzyskanej z jego sprzedaży wydziela się upadłemu kwotę odpowiadającą przeciętnemu czynszowi najmu lokalu mieszkalnego w tej samej lub sąsiedniej miejscowości za okres od dwunastu do dwudziestu czterech miesięcy.
Z powyższej regulacji wynika, że co prawda dłużnik utraci swoją nieruchomość, niemniej jednak otrzyma środki zapewniające – jemu i jego rodzinie – zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Kwotę, jaka zostanie przyznana danemu dłużnikowi określa sędzia-komisarz, biorąc pod uwagę potrzeby mieszkaniowe upadłego, w tym liczbę osób pozostających na jego utrzymaniu, zdolności zarobkowe upadłego, sumę uzyskaną ze sprzedaży lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego oraz opinię syndyka.
Co istotne, sędzia komisarz przyznaje środki na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych jedynie na wniosek dłużnika. Zatem należy pamiętać, aby taki wniosek złożyć i odpowiednio – najlepiej szczegółowo – uargumentować oraz wykazać, jaka kwota jest niezbędna do zabezpieczenie potrzeb mieszkaniowych dłużnika.
Jeżeli upadły nie jest zadowolony z wysokości kwoty, jaką przyznał mu sędzia komisarz na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, to może się od takiego rozstrzygnięcia odwołać, składając zażalenie.
Przypominamy, że aktualnie wnioski dotyczące upadłości konsumenckiej składane są drogą elektroniczną, co wiąże się z koniecznością utworzenia konta w Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Następnie wymagane jest wybranie w systemie odpowiednich formularzy oraz ich poprawne wypełnienie, a także załączenie niezbędnej dokumentacji w formie elektronicznej. Wsparcie profesjonalisty w procedurze ogłoszenia upadłości konsumenckiej pozwala na uniknięcie potencjalnych błędów i zapewnia dłużnikowi poczucie bezpieczeństwa w drodze do oddłużenia.
Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Jarosiński, Kuliński i Partnerzy świadczy pomoc prawną w zakresie upadłości konsumenckiej. Jeżeli masz pytania dotyczące postępowania upadłościowego lub chciałbyś powierzyć swoją sprawę w ręce doświadczonych prawników jesteśmy do Twojej dyspozycji. Kontakt z Kancelarią możliwy jest pod nr 886 920 792 lub drogą mailową: kancelaria@jk.opole.pl
Potrzebujesz pomocy w temacie wpisu? Zadzwoń do nas lub umów spotkanie przez internet